MENÜ

E-Bike
Tekerni. No de most a pedált, vagy a gázkart?

Ez a vezérlő egy egyszerű kapcsolás, ami egy 555-ös időzítő IC-ből és némi kiegészítő alkatrészből áll.

 

Az 555-ös IC:

555.jpg 

 

Az alap áramkör:

alap_aramkor.jpg 

 

Az 555-ös IC sokoldaluságából adódóan még erre a feladatra is alkalmas. Sok extra dolgot végre lehet hajtani vele. A tiltásokhoz például a "Reset" lábat kell mindössze a testre tenni és a kimenőjel azonnal nulla lesz. A "Control" lábat táplálva 0V és Ut között a feszültséggel arányos kitöltési tényezőjű PWM jelet kapunk a kimeneten. A PWM jel frekvenciája két ellenállás és egy kondenzátor segítségével meghatározható. Én 47kΩ és 1nF kombinációját választottam, ez olyan 15-20kHz körüli frekvenciát eredményez.

 

Egy nagyon jó java alkalmazásra találtam, ahol többek közt a PWM-et is lehet tanulmányozni, tulajdonképpen ez alapján építettem meg az alap áramkört.

Íme: java

 

Az alap áramkör picit különbözik a java alkalmazás átlal felajánlottól, mégpedig abban, hogy a "Discharge"-ot a kimenetre kötöttem a pozitív táp helyett. Ennek igazából annyi volt az oka, hogy az elmélet némileg különbözik a gyakorlattól és jobbnak éreztem a szabályzást, amikor a kimenetet csatoltam vissza. Talán valami nagyobb guru többet tudna mondani erről, igazából ez csak egy saját tapasztalat. Az 555-ös kimenete közvetlenül egy IRF640N Gate-jére kerül. A teszt folyamán 2db 18650-es LiIon cellával hajtom meg az egész rendszert. Egész jól működik, de ismét találkoztam egy olyan jelenséggel, ami megint azt igazolja, hogy az elmélet különbözik a gyakorlattól. Ez nem más, mint a kitöltési tényező valós változása. Sajnos a valóságban nem 0 és 100% között változtatható a kitöltési tényező, hanem kb. 1,5 és 98,5% között. Ez a videón is látható, hisz nulla állásban is "visít" a kimenet, tehát van jel és mérhető a kimeneti feszültség is. Ezt a jelenséget később kompenzálni fogom, de lássuk előb az alap áramkör tesztjét.

Íme a teszt: teszt 

 

Asztali nézet